باتوجه به نزدیک شدن به برگزاری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، مصاحبه ای انجام دادیم با جناب آقای غلامرضا شاه میوه، داور چندین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم که متن کامل آن در ادامه می آید:
 
•    باتوجه به دیدارهایی که با مقام معظم رهبری داشته اید، دغدغه ها و مطالبات معظم له در خصوص قرآن و مسابقات قرآن چه بوده؟
 
مطالبات رهبری در هر دهه ای به یک شکل بوده است. ابتدا ایشان در دو دهه قبل تاکید داشتند که باید به سمت قرائت و حفظ قرآن اقدام شود. بعد کم کم تاکید ایشان روی مسائل فهم قرآن و درک معانی قرآن و اینکه افراد روی این قضیه کار کنند و  مقدمه ی این فهم را انس اولیه می دانستند که از طریق قرائت و حفظ تامین می شد. در سال های اخیر ایشان روی بحث نسل تربیت قرآنی تاکید کردند که بحث 10 میلیون حافظ را مطرح کردند و این که جوانان ما در آینده جوانانی داشته باشیم که با مضامین و مفاهیم و با آیات قرآن  زندگی کرده باشند، مانوس باشند و این میتواند در آینده نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار موثر باشد.
 
•    در دوره هایی که جنابعالی داوری را به عهده داشتید، نقاط ضعف برگزاری مسابقات چه بوده است؟
 
به هر حال هر کار اجرایی یا همایشی یا مسابقه ای که در حد بین المللی برگزار می شود، همیشه  دچار نقاط ضعف و قوتی هست. ولی من فکر می کنم که مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران از معدود همایش های بین المللی در سطح کشور است که نقاط ضعفش در مقایسه با تاثیر و نقاط قوتی که داشته است، آن قدر ناچیز است که به چشم نمی آید. حالا اگر هم نکاتی هست که در یک دوره ای ممکن است وضعیت اسکان و پذیرایی یک مقدار ضعیف تر بوده، و در یک دوره ای وضعیت اسکان و پذیرایی بهتر بوده ولی در مقابل آن تاثیر و بردی که در ایجاد فضای مناسب در کشورهای اسلامی و به خصوص در کشور ایران داشته، اصلا قابل ذکر نیست.
 
•    چه پیشنهادهایی برای برگزاری بهتر این مسابقات دارید؟
 
من فکر می کنم برای اینکه یک مسابقه قرآنی بتواند پویایی خودش را حفظ کند ، در شکل و ظاهر می تواند تغییراتی داشته باشد. مثلا من فکر می کنم در یک جاهایی نیاز هست که رشته ای اضافه شود یا فرض بفرمایید که مثلا در نحوه برگزاری یک تغییراتی باشد. من اعتقادم این است که با توجه به پیشرفتی که در طی سال های اخیر بحث مرتل خوانی در کشورهای اسلامی دارد، بخصوص در جمهوری اسلامی ایران؛ می بینید که در ماه مبارک رمضان تمام شبکه های ملی و استانی ما به پخش ترتیل قرآن می پردازند و این مساله در کشورهای اسلامی دیگر هم شایع هست، الان وقت این است که رشته ای را تحت عنوان ترتیل خوانی یا مرتل خوانی قرآن در مسابقات بین المللی راه اندازی کنیم کما اینکه در مسابقات سراسری داخلی سال هاست که این رشته استفاده می شود و کاربرد خوبی هم داشته و ما توانستیم نسل مرتل خوبی را تربیت کنیم. منتها همیشه دغدغه ی آن ها ها این بوده که چرا برای رشته ی حفظ یا قرائت ما مرحله ی بین المللی داریم اما برای مرتل خوانی نداریم. من فکر می کنم با توجه به تغییراتی که اخیرا در سازمان اوقاف در بخش برگزاری مسابقات بوجود آمد و شخصیتی مثل جناب حجت الاسلام حسینی تشریف آوردند، می تواند فتح بابی باشد برای این که در سال آینده ما شاهد این رشته جدید در مسابقات باشیم. حتی بعضی از هنرهای انسانی مرتبط با مساله قرآن مثل کتابت و خوشنویسی قرآن، این ها می تواند در بخش های جنبی مسابقات بین المللی حضور پیدا کند و وجود داشته باشد و افراد زیادی از کشورهای اسلامی در این مسابقات و بخش ها حضور داشته باشند.
 
•    جناب شاه میوه حضور قراء متسابق خارجی چه تأثیری در بالابردن کیفیت و سطح مسابقات دارد؟
 
کشورهای اسلامی در رشته های مختلف سطح های متفاوتی دارند. مثلا در رشته تلاوت قرآن حضور چند کشور خیلی می تواند در این مسابقات تاثیر گذار باشد و مسابقات را حساس تر و زیباتر کند. مثل کشورهای مصر، مالزی، تابلند و امثال اینها؛ ولی مثلا در رشته ی حفظ این کشورها، اسامی متفاوتی دارند مثل لیبی، عربستان، مصر، سودان. ولی مثلا کشورهایی که در سطح حفظ مطرح هستند، این ها دیگر در رشته ی قرائت مطرح نیستند. بنابراین، در رشته حفظ، حضور این کشورها می توانند به این جذابیت اضافه کند. که برای این مساله باید کار کارشناسی عمیقی روی آن انجا شود. باتوجه به سوابقی که در سال های گذشته بوده، ما بیاییم در بخش قرائت بیشتر کشورهایی را دعوت کنیم که حرف بیشتری در مورد این مساله داشتند. مثلا در رشته قرائت، کشورهایی که از آفریقا می آید مانند گابون، نیجریه و امثال اینها، حرف زیادی برای گفتن ندارند. لذا، میشه در رشته های خاص از این کشورها دعوت کرد اما در رشته قرائت کشورهایی باید دعوت شوند که حرفی برای گفتن دارند و اینگونه کیفیت مسابقات و سطح فنی آن کمک می کند.
 
•    برگزاری این مسابقات تا چه اندازه در فرهنگ و اقبال مردم به سمت قرآن موثر است؟
 
این مسابقات حالت ویترین قرآنی کشور جمهوری اسلامی ایران را دارد. هم میتواند کشورهایی که به ایران می آیند و با توجه به این که تبلیغات خیلی سویی علیه جمهوری اسلامی ایران در بخش قرآن می شود، میتواند برای آنها یک نمایش خوب و توانمندی برای جمهوری اسلامی ایران باشد و تاثیر بگذارد، کما این که من در طی این سال ها بارها و بارها این مساله را از خود متسابقین،  داوران خارجی و افراد دیگر شنیدم که اصلا ما فکر نمی کردیم که جمهوری اسلامی ایران در یک چنین سطحی از نظر قرآنی قرار داشته باشد. ما فکر می کردیم قرآنی که در ایران چاپ و خوانده میشود با بقیه ی کشورها فرق می کند. بهرحال این تاثیرات را از بعد خارجی موثرتر می بینم. ولی در بعد داخلی هم اگر که از نظر رسانه ای به قضیه پرداخته شود، میتواند بسیار موثر باشد. 
 
یک ضعفی که در طی سال های اخیر از نظر رسانه ای  به نظر من اتفاق افتاد و پوشش این مسابقات در داخل، این بود که سال های قبل که شبکه ای به نام شبکه قرآن نداشتیم و شبکه های  ملی مانند 1،2،3 بخشی از وقتشان را  اختصاص به مسابقات بین المللی میدادند، این را بیشتر در معرض دید مردم قرار می دادند در حالی که از وقتی که شبکه سیمای قرآن بوجود آمد، آن را کاملا اختصاص به این شبکه دادند و طبیعی است که تعداد بیننده های شبکه سیمای قرآن مانند سایر شبکه های ملی نیست.  بسیاری از مردم در زمان برگزاری مسابقات، از این مسابقات بی خبرند حتی اطلاع ندارند مسابقات بین المللی چطور است، فقط در حد یک خبر نیم روز اطلاع دارند ولی در جریان برگزاری این مسابقات نیستند. گزارشی از مسابقات تهیه نمی شود و در شبکه های پربیننده مانند 1،2،3 ارائه شود که اگر بتوانند امسال این کار  را انجام دهند، در حقیقت تاثیرات داخلی آن هم خیلی بیشتر خواهد شد.
 
•    حضور و حمایت مسئولان دولت در برگزاری، استقبال و ارتقای کیفیت مسابقات چقدر اهمیت دارد؟
 
به هرحال ما وقتی که داریم یک مسابقاتی تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران برگزار می کنیم، کل نظام باید پشت این قضیه باشند و در حقیقت  دولت هم می تواند به عنوان مهم ترین بخش اجرای نظام این حمایت را اعلام کند کما اینکه در تمام این سالها هر دولتی با هر گرایش سیاسی که آمده، بخش مسابقات بین المللی را حمایت کردند و به هرحال مشکل خاصی از این نظر نبوده است.
 
مصاحبه: روابط عمومی – رضا جمشیدکیانی
/2759/